Maridalsveien: Hva SLF Oslo mener

Det har vært mange meninger og mye skriverier om hva som er best for syklende i Maridalsveien den siste tiden,  blant annet på NRK og Sportsklubben Rye sine websider. SLF Oslo uttalte seg første gangen om denne saken i 24. mai 2010, da vi sendte følgende til Samferdselsetaten (nå Bymiljøetaten):

Forprosjekt sykkeltiltak i Maridalsveien

Syklistenes Landsforening i Oslo viser til Samferdselsetatens nettside, med omtale av forprosjekt sykkeltiltak i Maridalsveien. Vi er svært positive til at dette settes i gang, og har bare en kommentar til de alternativene som er omtalt på nettsiden. Der står det at SAM anbefaler å arbeide videre med alternativ 1 og 3, og altså ikke 2 hvor sykkelfelt og gangfelt er skilt fysisk med en liten høydeforskjell og skrå kantstein.

Vi tror den beste løsningen er å skille disse trafikantene (alt 2), slik det er gjort med stort hell blant annet på utsiden av E18 langs Frognerkilen. Også i Maridalen er det svært mange syklister som trener, i høy fart, og selv om det er få fotgjengere, tror vi det ivaretar trafikksikkerheten best at gruppene er adskilt. Det er best for begge gruppene, fordi mange syklister ellers vil velge å bruke kjørebanen, hvis det er for mange fotgjengere i hele bredden på gang- og sykkelveien.

…Med andre ord, SLF Oslo mener at for hverdagssykelistene er det Sykkelvei med fortau som er den beste løsningen.

Advertisements
Dette innlegget ble publisert i Diverse og merket med . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s