Endelig skjer det noe med Korsgata – det største 100m-hullet i hovedsykkelveinettet i Oslo. Bymiljøetaten har sendt ut varsel om reguleringsendring for Korsgata fra Markveien til Thorvald Meyers gate, SLF har svart på denne med følgende tekst:
Innspill til regulering av Korsgata fra Markveien til Thorvald Meyers gate
Vi viser til deres brev 11.06.2012.
Sykkelfelt i Korsgata slik det varsles i oppstart til regulering støttes av Syklistenes Landsforening. Vi vil likevel bemerke følgende:
Sykkelfelt er vist med bredde 1,3 m, noe som er en minimumsløsning. Standard bredde på sykkelfelt er 1,5 m, og må tilstrebes i Korsgata. Parkering på sørsiden kan ikke anbefales, da bilfører må se bakover (østover) for å komme ut på veien igjen, og vil fort kunne glemme å se fremover (vestover), der det kan komme syklister tett inntil det parkerte kjøretøyet.
Kjørende i krysset Markveien x Korsgata må få prioritet ved å innføre vikeplikt for alle kjøretøy som kommer nordfra i Markveien. Dette vil også gjøre det mer synlig for alle syklister at hovedsykkelveinettet tar en 90-graders sving her.
Markveien
Korsgata må sees i sammenheng med Markveien, som er del av samme rute i hovedsykkelveinettet i Oslo. Det er viktig at sykkelfeltene i Korsgata og på Ankerbrua knyttes sammen med sykkelfelt i den delen av Markveien som omfattes av hovedsykkelveinettet. Å kutte ut sykkelfelt i Markveien på denne strekningen, slik Bymiljøetaten skriver på sin nettside http://www.bymiljoetaten.oslo.kommune.no/prosjekter/gateopprustning/markveien/, er en dårlig løsning, og i strid med Oslo kommunes gate og veinormal: «Den syklende opplever kontinuitet i hovednettet (hyppige endringer i fysiske løsninger unngås).» «Hovednett for syklende tilrettelegges for hurtig og direkte sykling i 25 – 30 km/t.»
Sykkeltrafikken må prioriteres i første rekke i hovedsykkelveinettet.
Med vennlig hilsen
Trond Berget
Husk Den nasjonale Sykkelkonferansen 2012 i Trondheim 16.-18. september!
http://sykkelkonferansen.no/